Wykradanie danych to duże zagrożenie. W zeszłym roku liczba użytkowników internetu w Polsce stanowiła aż 87% całej populacji -podaje raport firmy Hootsuite. Chętnie korzystamy z sieci, jednak znacznie spada nasze zaufanie w stosunku do portali społecznościowych.
W odbudowaniu zaufania nie pomogą ostatnie działania firmy Meta, która została ukarana za naruszenie unijnych zasad prywatności. Warto zadać sobie pytanie, jakie działania powinny być podjęte, aby internauci czuli się bezpiecznie w sieci?
Wykradanie danych osobowych: uwaga, twoje dane są jak pieniądze
Kryzys zaufania do mediów społecznościowych rośnie. Według badania przeprowadzonego przez IBRIS i Instytut Badania Mediów Społecznościowych, w 2022 roku ponad 40% Polaków przyznało, że nie ufa mediom społecznościowym.
Sprawdź: Cyberzagrożenia – rodzaje
Na początku tego roku Irlandzka Komisja Ochrony Danych (DPC) nałożyła karę na Meta. Ten komitet jest głównym organem nadzorczym największych firm technologicznych z Doliny Krzemowej, w tym również Meta.
Wedle unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych organizacja nie powinna nakłaniać swoich użytkowników do akceptacji spersonalizowanych reklam. Ze względu na to wykroczenie na firmę została założona kara o wartości ponad 1,8 mld zł. W konsekwencji ten gigant technologiczny ma trzy miesiące na zapewnienie, że przetwarzanie takich informacji jest zgodne z przepisami UE.
Wykradanie danych z komputera to poważne zagrożenie
Jak zauważa Ewelina Ciach, senior solution consultant w firmie Medallia, każda strona internetowa w mniejszym lub większym stopniu gromadzi i przetwarza dane osobowe.
Przedsiębiorstwo ma obowiązek w wyraźny sposób zakomunikować prośbę o zgodę na przetworzenie danych osobowych, która jest obligatoryjna. Ponadto użytkownik ma prawo do wycofania jej w dowolnym momencie, skutkiem czego firma automatycznie straci możliwość do wykorzystywania tych danych.
Zobacz: Na czym polega ochrona tożsamości w internecie
Wyjątek stanowią pliki cookies wykorzystywane w celu wykonania lub ułatwiania transmisji komunikatu. W tym przypadku zgoda użytkownika nie jest wymagana.
Według badania na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów, ponad 90%, badanych twierdzi, że wie, jak zadbać o bezpieczeństwo swoich danych. Zdecydowaną pewność w tym aspekcie ma niestety zaledwie 17%, społeczeństwa. Dodatkowo pomimo deklarowanej wiedzy, młodzi Polacy są grupą, która najczęściej popełnia błędy w zakresie udostępniania swoich danych.
Czytaj też: Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Należy zauważyć, że w dobie gospodarki cyfrowej to dane są jedną z ważniejszych wartości biznesu, dlatego obowiązkiem firm staje się zapewnienie im odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. – Użytkownicy powinni móc w pełni zaufać platformie, na której tworzą profil i wyrażają zgodę na przetworzenie swoich danych – mówi ekspertka z Medallia. I dodaje: – Niezwykle ważna jest edukacja internautów w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz etyczne działania marki.
Sytuacja firmy Meta pozwoliła innym organizacjom na wyciągnięcie wartościowej lekcji – dobro użytkownika zawsze należy stawiać na pierwszym miejscu.