Według raportu Bitdefender 2024 Consumer Cybersecurity Assessment Report większość konsumentów nie uważa, że są rzeczywistym celem cyberprzestępców. Jednak jedna czwarta z nich przyznaje, że doświadczyła incydentu bezpieczeństwa w ciągu ostatniego roku — liczba ta prawdopodobnie dotyczy tylko osób, które faktycznie wiedzą, że do niego doszło.
Czy uważasz, że jesteś celem cyberprzestępców? Internauci z reguły mają trudności ze zrozumieniem, jak, kiedy, dlaczego i czy w ogóle są celem ataku. Zdecydowana większość (75,7%) albo nie wierzy, że jest celem ataku, albo nie jest pewna. I podczas gdy jedna czwarta (24,3%) uważa, że mogą paść ofiarą cyberprzestępców, ponad jedna trzecia (37,1%) jest przekonana, że hakerzy nie chcą ich dopaść.
Internauci nie są do końca w błędzie, nie uważając się za lukratywny cel dla cyberprzestępców. Tylko ułamek ataków hakerskich jest w rzeczywistości wymierzony w konkretną osobę — na przykład ataki spyware skierowane na znane osobistości, takie jak politycy, obrońcy wolności słowa, dysydenci, dziennikarze, gwiazdy itp.
Targetowanie występuje również w atakach socjotechnicznych, ale głównie w końcowych etapach, gdy osoba została już zwabiona i zidentyfikowana jako potencjalna ofiara. W większości przypadków zwykli ludzie nie są indywidualnie atakowani przez cyberprzestępców. Nie oznacza to jednak, że nie staną się celem w pewnym momencie.
Badanie Bitdefender. Większość ataków jest nieselektywna
Jak zauważa zespół Bitdefender w swoim raporcie, niekoniecznie trzeba być na celowniku cyberprzestępców, aby paść ofiarą cyberataku. Większość kampanii cyberprzestępczych jest bezładna. Atakujący zazwyczaj wykorzystują:
- Dane wyciekłe z naruszeń danych, a następnie atakują swoje ofiary, stosując taktykę “spray and pray”
- Doxxing, aby zebrać dane o ofierze i skontaktować się z nią za pośrednictwem mediów społecznościowych
- Numery telefonów z baz spamu i kontaktują się z celem telefonicznie, SMS-em lub za pomocą wiadomości tekstowej
Większość ataków zaczyna się bez rozróżnienia na lukratywne cele, a rzeczywiste ukierunkowanie następuje w końcowych etapach, gdy oszust zna imię ofiary, jej numer telefonu, adres e-mail i kontaktuje się z nią bezpośrednio.
Oszustwa związane z odzyskiwaniem kryptowalut
FBI wydało komunikat w ramach usługi publicznej, informując graczy na rynku kryptowalut, aby mieli oczy szeroko otwarte, ponieważ oszuści wzmagają swoją aktywność. W pierwszym ostrzeżeniu w zeszłym roku agencja zwróciła uwagę na wzrost liczby schematów odzyskiwania kryptowalut, których celem są ofiary, które już straciły kryptowalutę w wyniku oszustwa, przekrętów lub kradzieży.
Teraz biuro twierdzi, że zauważyło nową taktykę przestępczą wykorzystywaną do dalszego oszukiwania ofiar oszustw kryptowalutowych:
Fikcyjne kancelarie prawne wabią ofiary, których portfele kryptowalutowe zostały już opróżnione przez oszustów, twierdząc, że zajmują się sprawą, aby odzyskać ich cenne zasoby — za opłatą.
Podszywanie się pod rząd
Oszuści telefoniczni podszywają się pod agentów federalnych i proszą o gotówkę, kryptowalutę lub karty podarunkowe.
Jak wynika z komunikatu opublikowanego w czerwcu przez amerykańską Agencję ds. Cyberbezpieczeństwa i Bezpieczeństwa Infrastruktury (CISA), oszustwa polegające na podszywaniu się pod inne osoby są coraz powszechniejsze. Często wykorzystywane są w nich nazwiska i tytuły pracowników rządowych.
Jak poinformowała w kwietniu Federalna Komisja Handlu, Amerykanie stracili w zeszłym roku ponad miliard dolarów z powodu oszustów podszywających się pod przedsiębiorstwa lub agencje rządowe.
Oszustwa żerujące na osobach starszych
Targetowanie niekoniecznie występuje indywidualnie. Wiele oszustw ma na celu całe grupy demograficzne znane jako szczególnie dojrzałe do zbierania.
Prokuratorzy w USA uznali dwóch oszustów za winnych przestępstwa polegającego na masowej wysyłce mailingowej poprzez sprzedaż danych konsumentów oszustom, którzy następnie kierowali fałszywe nagrody do bezbronnych obywateli. Para – która miała mnóstwo informacji o konsumentach, w tym sposoby kierowania do konkretnych osób – sprzedawała listy docelowe konsumentów i ich adresy sprawcom oszustw, którzy kontaktowali się z ofiarami za pomocą fałszywych listów obiecujących nagrody pieniężne. Obaj mogą zostać skazani na 20 lat więzienia.
Oszustwa związane z pomocą techniczną również żerują na tej wrażliwej grupie demograficznej. Japońskie władze biorą sprawę w swoje ręce, stosując nową taktykę walki z zagrożeniem, umieszczając fałszywe karty płatnicze w sklepach typu convenience.
Fałszywe oferty pracy
Oszuści często atakują internauci fałszywymi ofertami pracy, których celem jest kradzież pieniędzy. FBI zauważyło ostatnio wzrost liczby oszustw tego typu, w których oszuści “oferują ofiarom fałszywe prace zdalne, zazwyczaj obejmujące stosunkowo proste zadanie, takie jak ocenianie restauracji lub „optymalizowanie” usługi poprzez wielokrotne “klikanie przycisku” — zgodnie z notatką prasową FBI. Podszywając się pod agencję zatrudnienia lub rekrutacyjną, oszuści zazwyczaj kontaktują się z ofiarami za pomocą wiadomości tekstowych lub telefonicznie.
Wyniki badania Bitdefender wskazują, że oszustwa polegające na przesyłaniu wiadomości tekstowych stanowią najczęstsze zagrożenie cybernetyczne, z jakim stykają się obecnie konsumenci. Oszuści wymyślają mylącą strukturę wynagrodzeń, która wymaga od ofiar dokonywania płatności w kryptowalutach, aby zarobić więcej pieniędzy lub “odblokować” pracę, a płatności trafiają bezpośrednio do oszusta.
Autor: Jacek Kawik jest web developerem i inżynierem oprogramowania, który uwielbia pisać o technologii i bezpieczeństwie. Niezależnie od tego, czy są to porady i wskazówki dotyczące systemu Windows, czy szczegółowe przewodniki dotyczące tworzenia aplikacji, Kawik wykorzystuje swoje praktyczne doświadczenie i umiejętności techniczne do tworzenia artykułów, które mogą pomóc w rozwiązaniu trudnych problemów.
Czytaj też: