Porsche Macan zniknie z rynku UE, choć pozostanie jeszcze dostępny w Stanach Zjednoczonych. Dlaczego firma zrezygnuje z oferowania modelu, który cieszy się najlepszą sprzedażą? Chodzi o nowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa.
Porsche postanowiła wycofać z rynku europejskiego swój bestsellerowy model Macan w wersji z silnikiem spalinowym wiosną 2024 roku. Decyzja ta jest odpowiedzią na potrzebę wzmocnienia środków cyberbezpieczeństwa, zgodnie z regulacją UNECE WP.29 ustanowioną przez Europejską Komisję Gospodarczą Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Regulacja UNECE WP.29. Czego wymaga od producentĂłw samochodĂłw?
Regulacja WP.29 wymaga, aby wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w Unii Europejskiej spełniały określone standardy związane z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, zautomatyzowanymi systemami jazdy oraz przepisami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa.
Pierwsza generacja Porsche Macana została wprowadzona na rynek w 2014 roku i pomimo dwóch kolejnych modernizacji w 2019 i 2021 roku, nie spełnia ona ścisłych regulacji Unii Europejskiej dotyczących cyberbezpieczeństwa, które wejdą w życie 1 lipca 2024 roku.
Sprawdź: Bloatware. Co to jest i jak usunąć
Ten luksusowy kompaktowy SUV, który nadal jest najlepiej sprzedającym się Porsche na Starym Kontynencie w tym roku, został opracowany na długo przed określeniem tych wymagań. To sprawia, jak tłumaczy Porsche, że firma musiałaby zainwestować bardzo dużo środków, aby dostosować Macana do wchodzących właśnie wymagań.
Pomimo wycofania Macana z rynku UE, Porsche nadal bÄ™dzie sprzedawaĹ‚o wersjÄ™ z silnikiem spalinowym tego modelu na innych rynkach na caĹ‚ym Ĺ›wiecie – w tym w Ameryce Północnej – przynajmniej do 2026 roku. Produkcja SUV-a bÄ™dzie nadal odbywać siÄ™ w Lipsku w Niemczech, gdzie od 2024 roku bÄ™dzie rĂłwnieĹĽ produkowany jego w peĹ‚ni elektryczny nastÄ™pca. Ta wersja bÄ™dzie oferowana w UE, w tym w Polsce. Nie moĹĽna bÄ™dzie wiÄ™c skĹ‚adać juĹĽ zamĂłwieĹ„ na nowe, spalinowe Macany. To duĹĽa strata dla fanĂłw marki, bo nie bÄ™dÄ… mogli juĹĽ spersonalizować swoich MacanĂłw – pozostanie im zakup modeli uĹĽywanych.
Porsche Macan już tylko elektryczny. Będzie bezpieczniejszy
Porsche planuje wprowadzić na rynek w pełni elektryczną wersję Macana w 2024 roku, która prawdopodobnie z łatwością spełni regulację WP.29.
Elektryczny Macan, zbudowany na nowej platformie PPE, może przyspieszyć proces rozwoju Porsche w celu zastąpienia Macana z silnikiem spalinowym wcześniej niż przewidywano.
Zobacz: Szyfrowany pendrive
Firma nie podaje szczegółowych informacji o konkretnych funkcjach związanych z cyberbezpieczeństwem w Porsche Macan. Cyberbezpieczeństwo w samochodach zazwyczaj obejmuje natomiast zabezpieczenia systemów elektronicznych pojazdu, w tym:
- Systemy komunikacji
- ZarzÄ…dzania silnikiem
- Systemy infotainment
- Zabezpieczenia przed nieautoryzowanym dostępem do systemów samochodowych przez zewnętrzne urządzenia czy sieci
Ponieważ Porsche Macan jest nowoczesnym pojazdem, można przypuszczać, że zawiera pewne standardowe funkcje cyberbezpieczeństwa, takie jak szyfrowanie danych, zabezpieczenia przed włamaniami do sieci samochodowej, czy zaawansowane systemy zarządzania dostępem. Niemniej dokładnych informacji o funkcjach cyberbezpieczeństwa w Porsche Macan raczej nie znajdziemy.
Co jest w rozporzÄ…dzeniu UNECE WP.29?
W rozporządzeniu WP.29 znajdziemy szeroki zakres regulacji dotyczących różnych aspektów pojazdów, w tym:
- Bezpieczeństwo pojazdów. Wprowadza szereg norm dotyczących bezpieczeństwa, takich jak wymagania dotyczące konstrukcji pojazdu, systemów hamulcowych, oświetlenia, opon i wielu innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo pojazdów.
- Ochrona środowiska. Ustanawia limity emisji spalin i hałasu dla pojazdów, w celu zmniejszenia ich wpływu na środowisko.
- Bezpieczeństwo pasażerów. Zawiera przepisy dotyczące systemów bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego, takich jak poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa i systemy wspomagania kierowcy.
- Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych. Wprowadza wymagania dotyczące ochrony pojazdów przed cyberatakami i zapewnienia bezpieczeństwa danych generowanych przez pojazdy.
- Zautomatyzowane i autonomiczne systemy jazdy. Ustala wytyczne dotyczÄ…ce rozwoju, testowania i wdraĹĽania technologii jazdy autonomicznej.
- Homologacja. Zawiera procedury i wymagania homologacyjne, które muszą być spełnione, aby pojazd mógł zostać dopuszczony do ruchu na drogach.
Rozporządzenie UNECE WP.29 jest szczególnie istotne, ponieważ ujednolica przepisy w wielu krajach, co ma ułatwić producentom pojazdów projektowanie i sprzedaż ich produktów na międzynarodowym rynku, jednocześnie zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Autor: Kamil Gliński, dziennikarz Vault-Tech.pl
Kamil Gliński wykazuje się głęboką wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, co jest kluczowe dla ochrony danych i systemów w dynamicznie zmieniającym się środowisku cyfrowym. Jego umiejętność identyfikowania potencjalnych zagrożeń i stosowania najnowszych technologii ochrony sprawiają, że jest cenionym ekspertem. Ponadto jego zaangażowanie w ciągłe doskonalenie umiejętności i aktualizowanie wiedzy o nowych zagrożeniach oraz rozwiązaniach w cyberbezpieczeństwie podkreśla profesjonalizm w zapewnianiu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Współpracuje z Vault-Tech.pl od samego początku istnienia serwisu.
Czytaj rĂłwnieĹĽ:
Redaktorzy Vault-Tech.pl samodzielnie wybierają, recenzują i polecają produkty. Jeśli kupujesz za pośrednictwem linków partnerskich, możemy otrzymywać prowizje ze sprzedaży, dzięki którym serwis jest rozwijany.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj Vault-Tech.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.